jemarimommy.blogspot.com

Monday 20 November 2017

MELBOURNE 2017 - DAY THREE - BRIGHTON BEACH- FLAGSTAFF GARDEN

Hari ke tiga yang cerah ini mommy bercadang untuk ke Brighton Beach. Apa ada di Brighton Beach? Yes... di situlah terletaknya the famous Bathing House. Deretan rumah kecil yang berwarna-warni di persisiran pantai milik orang-orang persendirian. Tempat wajib lawat pabila berada di Melbourne.  Semasa membuat kaji selidik mengenai cara yang paling mudah untuk ke Brighton Beach, mommy came across 2 cara yang berlainan

1. menggunakan khidmat tour guide
2. naik saja train ke Brighton Beach

Personally, mommy rasa senang je untuk bergerak secara sendiri tanpa khidmat tour guide ke Brighton Beach walaupun bergerak dengan 3 anak-anak kecil. Murah pula tambang dikenakan. Jika naik dari Flinders St cuma perlu turun di Brighton Beach dan berjalan sekitar 10 minit sebelum sampai ke area Bathing boxes. Tidak perlu membazir secara boros tidak bertempat. Lebihan duit boleh buat shopping dan makan-makan.

Mommy bergerak ke Brighton Beach dari Flinders St. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 20minit melalui beberapa stop termasuk jika ingin ke St Kilda. Ada 2 stop boleh dipilih untuk ke Brighton Beach---> samada ingin turun di Brighton Beach atau Middle Brighton. Mengikut review, lebih baik turun di Brighton Beach kerana jalannya lebih mudah dan tidak begitu menyesatkan seperti di Middle Brighton. 

route


Sebaik saja turun di stop Brighton Beach, udara pantai terus menyapa. 

waahhhh rindunya nak mandi di pantai !!!

Tidak sukar sebenarnya untuk pergi ke Bathing Box. Ikut saja jalan menyusuri tempat pejalan kaki di persisiran pantai tersebut. Besar betul rumah-rumah orang kaya di sini. Untungnya dapat menikmati pemandangan pantai setiap hari sambil menikmati kopi. A'ah, Mommy dan kafein berpisah tiada. haha

Jalan punya jalan dan tersergam indah deretan Bathing Box yang ditujui !! Sumpah cute sangat bathing box ni, pelbagai warna dan corak. Mommy dan nanny sibuk mengambil gambar sebagai kenang-kenangan, daddy dan anak-anak pula sibuk menjamah bekalan yang di bawah. Kesian, mesti lapar sejak tadi. Lepas kenyang, mereka anak-beranak sibuk pula memberi burung makan.

On the way balik, daddy dan mommy berbolak-balik sama ada perlu untuk singgah sebentar di St Kilda.  Mommy ingin benar untuk melihat dan bergambar di hadapan Luna Park yang famous dengan ikon muka dan mulut terbuka tu, tetapi daddy tetap bertegas mengatakan anak-anak sudah nampak kelihatan letih dan lapar. Jadi mommy lupakan saja niat untuk di singgah di sana dan terus balik ke CBD.

Selepas menikmati lunch, kami singgah sebentar di Flagstaff Garden memandangkan cuaca yang sangat baik. Nasib baik mommy bawa frisbee, dapatla merasa bermain frisbee seperti di dalam filem omputih. haha.. Sedap betul rasanya boleh baring-baring di atas rumput dengan angin sepoi-sepoi bahasa. Nanny plak sibuk hapdet FB nya sendiri dengan menggunakan free wifi di sekitar tersebut. Lama juga rasanya kami lepak melepaskan lelah di situ, sempat juga abang buat kecah campak-campak daun kering sebelum diheret pergi. haha

 Kami juga sempat juga menyinggah (yang ntah ke berapa kali) ke Queen Victoria Market untuk bershopping sebelum pulang ke apartment. Kaya da penjual di situ memerah wallet mommy dan nanny..

dari Flinder St ke Brighton Beach





Strollers pon ingin bergamba



Flagstaff Garden

Daddy dan 3 angels



No comments:

Post a Comment