jemarimommy.blogspot.com

Thursday 11 October 2018

DIY ROBOT - projek sekolah tadika Abang

Awal tahun ni, Mommy ada menerima whatapps dari Guru Besar sekolah Abang yang menganjurkan #parentkidproject yang akan dibuat sepenuhnya di rumah dengan menggunakan barangan kitar semula. Dengan janji bahawa pemenang projek tersebut akan diberikan tempat duduk VVIP semasa Grand Concert pada bulan Oktober 2018 nanti.

Teruja betul Mommy bila dengar mengenai projek tersebut. Mana taknya, ini merupakan projek sulung Abang ( dan buat Mommy jua) jadi memang menjadi matlamat utama untuk Mommy bagi menyempurnakan projek tersebut sebaik mungkin. 

Mommy terus google kat pinterest untuk scope idea-idea yang boleh digunakan. Dan memandangkan Abang menunjukkan minat yang mendalam kepada robot dan figurines (boys will always be boys), jadi Mommy bercadang untuk membuat robot kotak sebesar (atau hampir sebesar Abang). Senang je buat projek ini sebenarnya, barang yang diperlukan pon kebanyakkannya menggunakan barang kitar semula. Dan kalau ada sebarang addition pon seperti gam, doubletap etc Mommy cuma dapatkan segalanya di kedai RM2.

Antara barangan yang diperlukan:


  1. Kotak-kotak (saiz mengikut besar robot yang diperlukan)
  2. tin pringles untuk kaki. (since robot ni besar, Mommy perlukan 4 tin untuk menyokong robot untuk berdiri
  3. straw untuk tutup pringles
  4. kertas yellow pages untuk balut kotak
  5. newspaper untuk balut kepala robot
  6. 2 botol air plastik untuk tangan
  7. penutup botol, cd dan pelbagai barangan kecil untuk perhiasan butang di badan robot, mata dan mulut
  8. sebarang perhiasan dan tambahan lain yang dirasakan perlu

Untuk projek ini sahaja, Mommy memperuntukkan lebih kurang sebulan lebih untuk siap. Ini pon dikira pantas dengan mengambilkira projek yang sering tergendala akibat urusan harian. Dan nyata usaha tersebut tidak sia-sia, sebab Mommy baru dapat whatapps dari Guru Besar yang memaklumkan bahawa kami di antara pemenang bagi projek tersebut. Oh yeahhh!!


No comments:

Post a Comment